Waarom Cola Light voor vrouwen is en 'Fifty Shades of Grey' een kaskraker

Gepubliceerd op 17 december 2018 om 10:02

Fifty shades of mainstreaming

Mijn man drinkt graag Cola Light. Geen Zero. Light.
Als we samen op café gaan, gebeurt het regelmatig dat de ober zich vergist. Zo belandt de Cola light meestal bij mij, terwijl hij met mijn drankje opgescheept zit. Onlangs sprak een collega hem er zelfs op aan: ‘Waarom drink jij eigenlijk altijd Cola Light? Dat is toch voor vrouwen?’
Dat verbaasde mij toch wel. Waarom is Cola Light eigenlijk voor vrouwen en Cola Zero voor mannen?
Het is niet zo dat het mannelijke gestel niet bestand is tegen Cola Light. Het is geen gevaarlijk goedje waarvan je plots borsten krijgt. Cola Light is een vrouwendrank omdat ons marketingapparaat dat zegt.
En blijkbaar veroorzaakt dat een kortsluiting in onze hersenen.

Hetzelfde geldt voor boeken. Waarom wordt het ene boek een bestseller en het andere niet? Omdat het zoveel beter geschreven is? Hopelijk speelt dat inderdaad mee. Maar wat veel belangrijker is, is de marketingmachine die erachter zit. Waarom is ‘Fifty Shades of Grey’ zo’n hetze en een boek van een random Vlaamse of Nederlandse schrijver niet? Omdat dat specifieke boek op een bepaald moment naar ons hoofd gesmeten werd. Je kon er letterlijk niet naast kijken: naast de schreeuwerige affiches in de gekende boekhandels, reclame op tv, sociale media-posts. Als klap op de vuurpijl moedigden recensies in de media ons aan om het boek te kopen en vooral naar de film te gaan kijken. Want je wil toch niet de enige zijn die de boot mist?

Ook op de befaamde Boekenbeurs zal je weinig ander aanbod vinden dan de eenheidsworst die je in alle bekende boekhandels vindt. Toch profileert de Boekenbeurs zich als het evenement op literair vlak en iedereen gelooft dat. Sterker nog, we hebben er tien euro inkom voor over om alleen maar onze neus tussen de deur te steken.

Nieuwe tijden, nieuwe goden

Er was een tijd dat de spelers van verzuiling bepaalden wat we moesten denken en doen. Door de loop van de tijd werd de invloed van die maatschappelijke reuzen minder. Het lijkt er op dat we die vervangen hebben door een nieuwe godheid: de deus ex marketing. De godheid die met een magische oplossing komt voor elk probleem in ons leven. We doen wat de marketingmachine zegt en volgen de massa.

Dat heeft niet alleen invloed op wat we kopen en hoe we er uitzien, maar zelfs hoe we ons leven inrichten.
Het beste voorbeeld: het ideaalbeeld van de hedendaagse vrouw. Je weet wel, de carrièretijger die eveneens de perfecte moeder is van minstens twee spruiten (uiteraard een jongen en een meisje). Bovendien ziet ze er elke dag uit om door een ringetje te halen, heeft ze een druk sociaal leven en een roze wolk van een relatie. Ergens beseffen we allemaal het onrealistische van dat plaatje. Toch streven we het na.

Moraal van dit verhaal: moeten we allemaal een kluizenaarsbestaan leiden en alleen zelfgemaakte kleren dragen? Nee hoor, volg gerust de laatste mode, struin rond op de Boekenbeurs en ga naar ‘Fifty Shades of Grey’ kijken, als dat jouw guilty pleasure is. Maar stel af en toe de deus ex marketing eens in vraag. Stap ook eens dat lokale kledingwinkeltje binnen. Lees een boek van een schrijver waar je nog nooit van hoorde. Wees tegendraads en drink als man een Cola Light of een Hoegaarden Rosé. En geniet van de pareltjes die je ontdekt. 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.